emmeny

Alla inlägg under juli 2011

Av Emelie - 22 juli 2011 21:53

Vaknade av smällarna i morse. En gång small det så fruktansvärt att blixten måste slagit ner här i närheten. Släppte in katterna i sovrummet, de var blöta. Iaf Robbie. Lillkillen hade väl spenderat morgonen i hällregnet på balkongen.


Efter en lugn förmiddag med lite spel och så for jag till Sara men fastnade dock en stund på e18. Vi åkte ner på stan sedan, och bokade klipptid en kvart senare. Snipp snipp. Efter det gick vi och åt, mumsigt, och sedan gjorde vi staden. Skjutsade hem Sara sedan och åkte hemåt, med vinden i håret och ny musik i bilen. uuunderbart!


Hemma tog jag ett par matcher men var lite tunghuvad. Var lite hungrig trots lunchen, så stekte lite potatis och bacon. =) Kvällen har sedan vart lugn. J är iväg med hondakungen. 



Det som hänt i Olso är så fruktansvärt. Alla dessa människor som dödats och skadats... Så tragiskt och så onödigt.

Av Emelie - 21 juli 2011 23:20

Äntligen är jag på bättringsvägen. Prima prima. Veckan har vart högt lugn. 


Idag däremot, massa järn i elden. Eller nja, kanske inte. Planen var, att jag skulle gå upp tidigt. Åka ut till stallet, pyssla lite. Ta en uppfriskande ridtur i morgonluften. Jag vaknade lite sent kan man säga. Och ville inte kliva upp. Så jag låg kvar, för länge. När jag väl klivit upp var det bara på med kläder och rulla ut. Hade såååå dåligt samvete för att lilla hästen fortfarande stod inne, eftersom jag bad om det igår kväll. Jag hoppades att de gett henne lite mat när de släppte ut de andra.


Kom ut och möttes av en gnäggning innan jag klev innanför dörren. När ögonen vant sig vid ljuset, eller bristen på ljus, såg jag inte en utan tre mular sticka fram genom varsina boxdörrar. Det enda ord jag finner lämpligt att beskriva situationen med är.. Paff. Det vart jag helt klart. Klockan närmar sig elva och alla tre är inne. Jag gav dem iaf lite hö och började rensa i stallgången eftersom hovslagaren var på gång. Hon kom på utsatt tid och snart var Mary fin om fötterna igen. Något stallfolk däremot syntes inte till. Mary fick gå ut i rasthagen medan jag städade undan efter skoningen och mockade. 


När jag var klar var jag inte lite förbannad. Jag tänkte inte gå en kilometer med tre hästar. Så busan fick tyvärr vara i rasthagen, men bättre det än inne. Iaf lite mer yta, gräs och frisk luft.


När jag kom hem segade jag framför datorn, försökte varva ner. Skulle hoppa in i duschen sedan, lite snabbt innan turen till affären. Och då hittade jag den. En fästing. Mitt på magen, nåväl nära mitt på iaf. Jag blev stel av fasa. Ni förstår, jag visste ju att förr eller senare skulle jag bli biten. Jag hade för mitt inre föreställt mig hur min reaktion skulle bli, att jag skulle svimma, kräkas eller bara bli apatisk. Nu visste jag inte alls hur jag skulle reagera. Så jag stod still, i typ tio minuter. Sedan ringde jag J. Han fick helt enkelt plocka bort den när han kom hem.


När han kom hem, ytterligare tio minuter senare, stod jag fortfarande kvar. Han tog bort den snabbt och rutinerat. Och sedan kunde jag andas igen. Vilket trauma. Inte själva färstingen i sig, utan mitt kval över lämplig reaktion.


Eftermiddagen bestod av Ica, Search & Destroy, baconrullad kyckling, sjungande i köket/toan/sovrummet och lite annat.



Dagens bästa; Jag försökte förklara vad som bitit mig för grabbarna i New York. Efter att ha förklarat vilt och brett om färstingens utseende och levnadsvanor får jag svaret: Oh you should see them Hudson rats, they are the size of a house cat. Im telling you, Im scared of those. mmm okej..

Av Emelie - 15 juli 2011 22:45

Åkte till mamma och pappa på eftermiddagen. Satt på altanen med kaffe och glass, hur skönt som helst. Ludde var superduktig med de kommandon jag gav honom. Det tar sig där minsann =) Vart kvar där längre än planerat dock, men var så trött. Märktes att min dagliga vila på tre timmar uteblivit idag =P


På vägen plockade jag med mig en sallad hem. Mumsigt. Efter mat, och medicin, åkte jag till stallet. Där var det inte mycket att göra, plockade iaf hem en del grejer. Snart flytt ju. 


Nu gör jag inte så mycket. Blir nog sängen strax.

Av Emelie - 15 juli 2011 14:33

Det härjar en tjuv i lägenheten. Igår kväll när jag satt på sängkanten såg jag Robbie fara förbi från toaletten med något i munnen. Jag lagade efter honom och fick fatt i stöldgodset. Min kakeldekor. I badrummet har jag små röda pluppar av gummiliknande material. De har jag roat mig med att flytta om lite hur som helst, skapat mönster osv. 


Hur som helst så har de suttit rätt så högt så jag antog att en av plupparna ramlat ner och därför fick Robbie tag på den. Men nej. Jag tog tjuven på bar gärning senare under kvällen. Katten tar alltså sats och hoppar upp och snor dem. Vilken rackare! 

Av Emelie - 15 juli 2011 14:28

Jag har träffat herr läkare. Han tyckte det var solklart att det var UVI men tyckte också det var bekymmersamt att jag hade andra symtom, så efter en första träff blev jag tillbaka skickad till lab där jag fick ta sänkan också. Men det visade ingenting, så förhoppningsvis så hänger det hela ihop. Jag har iaf fått pecillin så nu hoppas jag det vänder. Otur dock att pillren innehåller lactos så magen e inte nöjd, men det är det värt om resten släpper.


Har inte så mycket nytt att berätta. Ska åka till mamma och pappa om en liten stund hade jag tänkt. Var ett tag sedan jag var där. Annars blir det nog en hemskt lugn fredag.

Av Emelie - 14 juli 2011 20:31

Jag är dålig. Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, men jag är trött, känner mig febrig, har halsont. Men det mest oroande är att jag har ont åt njurarna och i ena sidan av ryggen, typ vänster lunga. Sover hela tiden dessutom. =/ Imorgon ska jag terrorisera vårdcentralen, för jag SKA ha en tid. 


Jag ångrar bittert att jag inte listade mig i stan. För jag vet hur nedvärderande de kan vara på hallstas vårdcentral. Jag har tänkt att lista om min i 4 år ny, men inte kommit till skott. Och man inser ju inte att man glömt det förrän man behöver läkarvård och då är det ju lite sent påtänkt. Men jag hoppas att jag minns det nu.


Så de senaste dagarna har mest inneburit sömn. Massa sömn. 

Av Emelie - 11 juli 2011 22:14

Måndag redan =/


Igår kväll for jag ut till Michaela. Släppte ut vilddjuren från hundgården och satt där i solen i typ en timme medan de virvlade omkring. De fick varva ner lite och sedan fick de mat innan jag for vidare till stallet. Busan var så nöjd så i hagen, men hade tid att mysa iaf.


Hemma vart det Stolthet & Fördom. Kommer ihåg när jag såg serien, gick på mellanstadiet då och vart så otroligt hooked. Filmen är inte riktigt lika bra, men det är nog för att jag har svårt att se någon annan än Colin Firth som Mr Darcy. Myste iaf i soffan till den resten av söndagskvällen.



Imorse vart det tidigt, eller ja egentligen som vanligt. Men det kändes ju lite tidigare eftersom jag skulle ut till dogsen också =) Kom väldans tidigt till jobbet så var nog ute i lite god tid. Haha. 


Jobbdagen gick bra, men vi var lite flummiga tror jag. Slutade strax innan ett och for till mams o paps för att ta in posten och vattna lite. Däckade på sängen hemma sedan, hade så ont i magen. =/ Låg i två och en halv timme. Sov inte men det var skönt att bara vara. Vaknade till liv sedan och spelade ett par vändor. Gick ganska hyfsat till slut. 


Fixade maten sedan och hamnade i soffan när J kom hem. Kollade på Tv en liten stund innan vi for till hundarna och hästen. J fick leka infångare då ena valacken inte ville komma, men det gick ju bra det med. Hem sedan dusch, nu uppladdning för morgondagen.

Av Emelie - 10 juli 2011 14:54

Nu börjar jag känna press inför veckan och det faktum att jag är helt slut redan. Har haft en trevlig helg, kan inte säga annat men hade nog behövt vila egentligen för att orka dessa kommande dagar. Nåväl.


Igår var det lördag. J for iväg och gjorde ett jobb i stan på dagen och när han kom hem åkte vi iväg till Hällefors för att träffa en spelkompis. Mycket spännande. Hade iaf grymt trevligt där, mycket härliga människor. Vi åt pizza och snackade massa. 


Jag körde hem och insåg åter igen hur mycket jag älskar min bil. Nu har jag ju inte kört den på ett tag och då blir man ju lite nykär haha. Väl i hallsta stannade vi till i Berg och rastade och matade vovvarna, innan vi for hem.


Idag har jag en "göra-så-lite-som-möjligt" dag. Funkar bra hittils. 

Ovido - Quiz & Flashcards