emmeny

Alla inlägg under augusti 2013

Av Emelie - 30 augusti 2013 09:21

I mitt liv är det stora kontraster. Å ena sidan är det stallet och livet på gården, å andra sidan är det skolan. Emellan där, eller vid sidan om, har vi det andra. Och mellan alla dessa delar är skillnaden stor.

Igår var jag klädd i pyjamas fram tills ett, bara för att jag kunde. Sedan fick jag ett sms från min syster som ville ha hjälp att möblera om. Jag for dit och vi spenderade två timmar med att snurra runt möbler i vardagsrummet tills det såg ut som det gjorde innan vi började. Time well spent, så att säga.

Jag drog med mig henne till Maxi sedan för att handla lite. Sedan åkte jag hem och gjorde stallet. Efter ett tag ringde J och jag mötte upp honom och grabbarna i garaget och så åkte vi och åt pizza. När vi var klara och
tillbaka i garaget spenderade vi kvällen med att måla golvet i en Honda crx. Så kan det gå.

Av Emelie - 30 augusti 2013 09:12

I förrgår hade Mary och jag ett mycket bra pass. Kort men bra. Inget tjafs och inga tjurrusningar. Jobbade lite med tempot i galoppen, konstigt nog känns det som att vänstergaloppen är starkare än höger nu? Hon skötte sig iaf exemplariskt, med fina lugna övergångar till trav. Så då fick det räcka och vi skrittade av runt gården.


Igår fick hon en vilodag. Jag kom hem sent och jag tycker nog att hon förtjänade det :-)

Av Emelie - 28 augusti 2013 23:25

Ja just ja (1):
Jag lyckades skramla ihop till ett VG på resttentan jag lämnade in. Det var nog därför jag kände att jag skulle hålla på den lite.

Ja just ja (2):
Min phalaenopsis har blivit skvatt galen. Men ack så vacker!

Den stoltserar nu med tre stänglar och massor av blommor.

Av Emelie - 28 augusti 2013 23:20

Idag var det planerat mamma och systrar-dag. Den yngsta systern jobbade dock tyvärr. Hur denna dag skulle spenderas var inte helt klart tills ungefär elva. Då hade vi dividerat klart. Mamma ville åka på jorden runt-resa, typ, för att titta i en affär. Jag var inte riktigt lika sugen på den trippen, inte när min mage är lite si så där. Som den är. Igen. Nåväl, Erikslund fick det bli.

Mamma hämtade mig och syster och så rullade vi ut dit. Först Ikea där jag hittade en kastrull (eller, det var 3-pack), doftljus och krukor (som var för små, skit). Promenaden genom Ikeas nedre våning tog ungefär 1,5 timme. Så därefter vart det lunch och sedan gick vi på shoppar stråt i de övriga butikerna. Jag slog på stort och köpte en väst.


Framåt sen middagstid anlände jag åter till gården. Jag gjorde stallet och sedan inväntande jag och Lukas att J och pizzan skulle komma.



Av Emelie - 27 augusti 2013 23:28

Det blev nästan en ingenting-dag idag med. Nästan. Jag tog sovmorgon i morse, det var inte helt välförtjänt men rätt skönt. Min syster ringde och undrade om hon fick komma över efter lunch då hennes karl skulle åt det här hållet. När hon dykt upp drack vi kaffe och dividerade om ingenting. Sedan åkte vi till Åsby för att glo på saker.

Jag kan inte begripa att folk köper vissa saker, dessutom till ett sjukt överpris. Vissa saker är givetvis värda priset men mycket är det inte. När vi tittat klart på inredningsdelen gick vi ut. Och jag fantiserade om en rosenträdgård. Det vill jag ha i framtiden, om man nu har tid att sköta en sådan. Rosor vill jag iaf ha, av olika sorter.

Vi skippade att fika där på Åsby utan åkte till Ica och köpte fikabröd och for hem till mig igen. Sedan fixade jag stallet snabbt och körde hem henne igen.

Väl hemma fick jag lov att skruva högtalare. Mina 6x9:or hade sagt upp sig. Redan. Efter typ 3,5 månad.


De pallade inte trycket kan man säga.

Av Emelie - 27 augusti 2013 23:12

Ååååh _ _ _ _ _!! Mitt inlägg försvann :-( Jahopp, vi börjar väl om då...

Igår tog jag och Mary ett dressyrpass i paddocken. Hon skötte sig riktigt bra största delen, trots att hon var superladdad och pigg. Det vart aldrig okontrollerat utan inom rimliga nivåer. Ett par gånger hon upprörd, så där som bara fröken Andersson kan, men det gick över lika fort.

.


Hon var toksnygg i sitt nya pannband och tyglarna var helt perfekta!!

Idag fick hon springa i snöre. Det var länge sedan jag longerade henne nu (dåligt) och jag ville att hon skulle få jobba på övergångarna trav-galopp och galopp-trav utan mig på ryggen. Hon skötte sig fint, förutom att hon har liiiite svårt att lyssna när det blir dags för avsaktning. Galoppen var iaf fin, inget fasligt Yeehaa-tempo, utan mer behagligt faktiskt. Det tar sig :-)

Vi avslutade med promenad runt gården.

Av Emelie - 26 augusti 2013 22:55

Jag har inte gjort många knop denna måndag. Jag ser det som så, att sett är min sista lediga vecka och således borde jag ha rätt att ta det lugnt. Japp.

Jag vaknade tidigt dock, redan klockan åtta, och fixade mig lite frukost. Gick ut i stallet och hämtade lite tvätt. Idag skulle jag ta tag i lite sådant tänkte jag. Och det har jag gjort. Mer än så, inte så mycket.

Av familjen S fick jag presenter som tack för hjälpen.

Till Mary fick jag ett pannband och tyglar.


Och till mig fick jag ett armband. Mycket fint :-) Tack så hemskt mycket!


Vad gäller mina och Marys äventyr så återkommer jag om dom imorrn. Vi höll oss i paddocken, trots rapporter om björn (?!) i skogen.

Av Emelie - 25 augusti 2013 22:50

I dagarna fyra har jag ansvarat för 6 hästar, fyra stallpass, en flock höns och en kräftskiva. Nu är jag lite mör, kan man säga.

Vad gäller hästarna har det gått smidigt. I fredags fick jag hjälp. Michaela och Oscar kom ut och gosade lite med Mary och hjälpte till att mocka.


Framåt eftermiddagen kom min syster och systerdotter ut. Tara vart lite ridsugen och eftersom jag skulle rida Kashi passade det ju bra. Vi höll oss i ridhuset och när det var dags för avskrittning fick syster kliva upp. Hon hade inget val! Hon har knappt ridit alls men var riktigt duktig.


Ett stort äventyr under dessa dagar har vart kläckning av kycklingar. Nio ägg ruvade hönan på och kläckningen startade i torsdags. Under fredagsmorgonen flyttade jag dom till sin lilla hörna, då hade fyra små kläckts. Ikväll var de fem. Två små klarade sig inte, sånt är tråkigt men så fungerar ju naturen.


Igår hade vi kräftskiva i Ekeby för familjen. J, som inte är något fan av sjölevande varelser, höll sig på avstånd. Vi andra hade trevligt dock.


Kvällen blev relativt lugn och tidig.

Idag har jag läst ut den sista boken i serien. Trodde jag. Efter att ha läst sista sidan tänkte jag, vad i helskotta ska detta betyda?! Efter lite efterforskning visade det sig att det 8:e boken är på gång, och släpps (på engelska) i mars. Frågan är om jag orkar vänta eller hugger den direkt? En annan rolig upptäckt var att de i september börjar inspelningen av en tv-serie baserad på boken. SPÄNNANDE!

Nu ska jag ta och sova. Det har vart full rulle hela dagen (för att inte tala om igår) så jag är lite trött. Jag och J gjorde stan imorse; Rocklunda marknaden, Erikslund osv. Så nu, sova!

Ovido - Quiz & Flashcards