emmeny

Alla inlägg den 1 maj 2013

Av Emelie - 1 maj 2013 23:22

I söndags var det dags för vår debut på dressyrbanan. Det var många faktorer som skulle klaffa; lastning och körningen dit, framridning på ett nytt ställe bland andra hästar, komma ihåg programmet, vänstergaloppens vara eller icke vara... Jag var ute i stallet strax efter åtta på morgonen och runt nio kom Michaela. Mary var så snygg med knoppad man och hennes gudomligt blanka päls. Den är ju blank jämt, ingen mening att nöta med ryktborsten där inte till vardags.

Lastningen gick bra, att åka gick skitbra. På framridningen var hon lite laddad så den blev lätt med mycket övergångar och halter. När vi sedan kom in på banan blev hon lämnad ensam, en oturlig miss. Det kallades in en häst men hon tappade lite fokus på mig där.

Första halvan är jag väldigt nöjd med. Hon drog lite mot utgången men lyssnade och var framåt. Vänstergaloppen satt! Efter den blev jag så lycklig så då tappade jag fokus. Och högergaloppen blev inte alls lika bra.

För att vara första gången iväg så är jag oerhört nöjd och framtiden ser ljus ut. 57% slutade vi på, trots missarna i slutet. Nu ska vi trimma vidare.

Av Emelie - 1 maj 2013 23:10

Jag måste bli bättre på att uppdatera, inte minst för min egen skull. Förra veckan rusade förbi. Mary och jag hann träna för Rebecca, ta en barackatur, och dessutom göra debut på tävlingsbanan! Det får dock komma i ett eget inlägg.

Varje dag har det vart blåsigt och halvdant. Även om solen vart framme har blåsten ställt till det. I skolan är det just nu grupparbete, och vi tuffar på med det. Förra veckan var vi på naturskolan och hade utematematik en sväng. Det var rätt kul och gav lite inspiration.

Igår var det Valborg. Dagen inleddes med att jag lämnade in min bil på glasmästeriet för att få en ny sidospegel. Sedan tog jag ut alla hästar och pysslade lite i stallet. Under eftermiddagen ägnade jag mig åt lite trädgårdspyssel, samlade ihop alla grenar och ris som låg på baksidan. Hyresvärden sågade ner lite döda träd och vips så hade vi att elda till kvällen. När jag fått min bil tillbaka åkte jag och hämtade sis för att åka till kyrkogården med en blomma. Gravstenen hade nu kommit på plats. Därefter åkte vi hem till mig och satt vid brasan och grillade korv med grannarna.

Idag tog jag sovmorgon, det var på tiden! Fixade i stallet, duschade och hämtade upp Michaela där på eftermiddagen för att åka och titta på tävling i sura. Rebecca och kashi skulle tävla och de gjorde en kanonfint och slutade tvåa! Väl värda:-)

På kvällningen har jag och Mary jobbat på lite i paddocken. Planen var skänkelvikning men vi var inte helt ense idag. Däremot lyckades vi med bedriften att göra ett galoppombyte. Bra där!

Ovido - Quiz & Flashcards