emmeny

Alla inlägg den 6 december 2013

Av Emelie - 6 december 2013 23:53

Att rulla köttbullar är ju ett måste innan jul. Problemet är dock främst hur mycket man ska göra. Jag har idag rullat ett gäng, kan man säga. Ungefär 1200g nötfärs och 300g bacon. Det blev några köttbullar.

Jag vet inte om det vart på tapeten tidigare men köttbullarna i detta hushåll görs på ett lite okonventionellt sätt då vissa inte uppskattar lök. Alls. Nu är det ju så, traditionellt sett, att löken är en av de främsta smakhöjarna i köttbullar. Tas detta bort måste man ersätta med något annat. Vi valde bacon.

Baconköttbullarna har nu utvecklats från ett experiment till kulinariskt mästerverk. Och denna sats, av hälften av ovan nämnda mängd nötfärs, kan vara de godaste jag ätit.

Resten av färsen gick åt till att göra en lightversion av de mer klassiska köttbullarna (fortfarande minus lök). De vart lite goda. Så där så man måste ta en till för att bestämma sig.

Lite drygt två timmar tog det men nu är julens köttbullar klara.

Av Emelie - 6 december 2013 23:40

Igår hade jag utsläpp på morgonkvisten. Tog det rätt så lugnt ut med hästarna, det är ju liksom ingen brådska. Efter lunchfodring och liknade gick jag in och fixade lite med exjobbet. Vart dock hysteriskt trött när jag ätit så jag lade mig på sängen. Denna hela procedur gjorde att jag blev sen in till Västerås och hann inte fixa blodproverna. Får åka och lämna på måndag istället.

Jag hämtade upp R-M vid hennes skola och vi åkte tillbaka till hallsta. På Åsby mötte vi upp Michaela och Oscar och tog en fika.


Vi åkte därifrån för att köra hem J som lämnat in bilen på verkstaden. Sedan åkte vi till Maxi. R-M blev hämtad av sambon så jag fick slutföra handlingen själv.

Hemma på gården fixade tacos och sedan fixade jag lite här hemma innan läggning.

Ovido - Quiz & Flashcards